Alla inlägg under augusti 2013

Av Conny Tran - 29 augusti 2013 22:46

Hej! Jag heter Conny Tran och jag går i 8:an i Vittra på Adolfsberg, min hobby är att vara ute med vänner eller spela fotboll oftas :P. Men när jag är hemma så pluggar jag eller kollar på tv och SPELAR SÅ KLART <3 hahah.

Men vi har denna bloggen till för att göra uppgifter och för att pedagogarna ska se vad vi har gjort och när vi ska lämna in och sådant saker, t.ex nu håller vi på med NO med Fredrik och vår projekt handlar om musik som heter (school of Rock) 

Av Conny Tran - 29 augusti 2013 13:48

      • Ljudvågor    

    Ljudvågor är t.ex om någon klappar så blidar det jätte många molekyler som sitter tät ihop varandra och det kallas förtätningar och förtunningar är när det sitter långt ifrån varandra.


  • Förtätningar och Förtunning

Om man t.ex slår på en sträng då så börjar det att vibrera så börjar luftmolekylerna in till strängen också att vibrera då skapas en ljudvåg som består av förtunningar och förtätningar. Sedan blir ljudet svagare beroende på avståndet eftersom vibrationerna blir svagare för varje gång


 • Våglängd och amplitud

Våglängd är längden på vågen och amptitud är beräkning som anger hur stor en svängning är. T.ex när du höjer volymen, då höjs ampituden alltså att svängningarna blir större.

 

      • Frekvens och Hertz

Frekvens är hur många vågor det går på en sekund. Hertz är en enhet för frekvensen. Om t.ex det är 7 vågor på en sekund då är det 7 hz, Hz betyder Hertz.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Conny Tran
NO-Blogg

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards